האם כדאי לסרב לבדיקת שכרות?

נעצרתם לבדיקת שכרות

בדיקת שכרות – נשיפון וינשוף

שוטר יכול לדרוש ממך לעבור בדיקת שכרות, גם ללא חשד לנהיגה בשכרות. הבדיקה נעשית בצורה כזו שבה השוטר דורש דגימה של אוויר נשוף, כלומר לנשוף אוויר לתוך מכשיר הבודק את רמת האלכוהול על מנת לבדוק, האם נסעת בשכרות או תחת השפעת משקאות משכרים.

הפרקטיקה מבוצעת כך: בתחילה מבקש השוטר דגימת אוויר נשוף במכשיר הנקרא "נשיפון" שהוא נותן אינדיקציה ראשונית לגבי אלכוהול הנמצא בגוף. אם ישנה אינדיקציה לאלכוהול הנמצא בגופו של הנבדק, נערכת בדיקה נוספת וקובעת, באמצעות מכשיר הנקרה "ינשוף".

הכמות המותרת בהתאם לחוק הינה עד 240 מיקרו גרם לליטר אוויר נשוף

הכמות הנאכפת היא מעל 290 (כולל) מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף

סירוב להיבדק

אם אתם תוהים האם כדאי לכם לסרב לבדיקת השכרות, כדאי שתדעו שהחוק קובע, שבמקרה של סירוב מצד נהג רכב לבדיקת שכרות ישנה חזקה, כלומר הנחה משפטית קובעת (השווה להודאה), שנסעתם בשכרות, על כל המשתמע מכך!

העונש בגין נהיגה בשכרות הינו עונש מינימום, כלומר עונש שלא ניתן להפחית ממנו אלא בנסיבות מיוחדות והוא פסילה מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משנתיים, ואם כבר הנהג הורשע על עבירה זו בשנה שקדמה לאותה עבירה – החוק קובע פסילה לתקופה שלא תפחת מארבע שנים ובמקרים מסוימים אף עונש של מאסר בפועל!!

לסרב לבדיקת אלכוהול או לא ?

אחרי שראינו את ההשלכות הטמונות בסירוב לבדיקת שכרות, הרי שהמסקנה המתבקשת היא, שלא כדאי לסרב לבדיקת שכרות אך יחד עם זאת כל מקרה לגופו, כאשר חשוב לזכור כי גם במקרה בו מסרבים לבצע בדיקה על השוטר להסביר לנבדק את כל המשמעויות המשפטיות של הסירוב.

חשוב לזכור, שבדיקת רמת האלכוהול באוויר ע"י מכשיר מסוג "ינשוף" כפופה להוראות והנחיות רבות שהמשטרה צריכה להקפיד עליהם בעת ולפני ביצוע הבדיקה. כך למשל: מי שמפעיל את המכשיר צריך לכייל אותו כל 24 שעות, ומי שנבדק חייב לנוח במשך 15 דקות במהלכן אסור לו לעשן , להקיא, לשתות ולאוכל. ישנה חובה להחלפת פייה ולעריכת הבדיקה במקומות מסוימים ועוד. אם הבדיקה נערכה שלא בהתאם לנהלים ולחוק, הדבר עשוי להשליך על הבדיקה ואף לפסולה.

מי שמסרב להיבדק, הרי שהוא מונע כל אפשרות לזכותו במקרה שבו הוא לא נסע בשכרות או במקרה של בדיקה לקויה.

מה לעשות לאחר שנעצרת לבדיקת שכרות

  • מומלץ לתעד את מהלך הבדיקה עם הטלפון הנייד או בכל אמצעי אחר העומד לרשותכם – אל תפחדו זוהי זכותכם המלאה לתעד את מהלך הבדיקה.
  • לשתף פעולה להוראות השוטרים – לא להתחצף לשוטר ולנהוג בנימוס ובדרך ארץ.
  • לא לנדב מידע – לענות בקצרה רק על מה שאתם נשאלים ולא לתת מידע שיכול להפליל אתכם, זכרו, על המשטרה להוכיח את אשמתכם
  • לבקש להתייעץ עם עורך דין –ולפני הבדיקה יש לכם את הזכות לבקש להתייעץ עם עורך דין ומומלץ לממש זכות זו.
  • להתייחס ברצינות לבדיקת המאפיינים – בדיקת המאפיינים כוללת הליכה על הקו ישר, בדיקת קורדינאציה (אצבע לאף), יש להתייחס ברצינות לבדיקה, מאחר והיא יכולה לשמש כראיה למצב של שכרות.

נהיגה בשכרות – מה העונש?

אם לאחר בדיקת ינשוף נמצא כי נהגתם בשכרות, צפוי להיות מוגש כנגדכם כתב אישום בגין נהיגה בשכרות. כתב האישום יוגש לבית המשפט השלום לתעבורה הנמצא באזור בו נתפסתם.

עונש המינימום בגין נהיגה בשכרות, הינו פסילה מלקבל או מהחזיק רישיון נהיגה למשך שנתיים, עונש חמור ודרסטי, כאשר לבית המשפט ישנה סמכות להפחית את זמן הפסילה בנימוקים מיוחדים.

עורך דין הבקיא בדיני תעבורה, יכול להביא לזיכוי או להפחתה של תקופת השלילה על ידי בחינה מדוקדקת של הבדיקה ותקינות המכשיר ועל ידי טענות משפטיות נוספות העשויות להוביל לזיכוי או להפחתה ניכרת של תקופת השלילה.

כפי שאמרנו, ישנן הנחיות רבות בנוגע לתפעול מכשיר הינשוף וכללים ברורים בנוגע לאופן עריכת הבדיקה ומצב הנבדק, כאשר בחינת תיק המשטרה ע"י עורך דין הבקיא בתחום, עשוי להוביל לזיכוי או להפחתה ניכרת של תקופת השלילה.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן