האם כל שינוי במצבו הנפשי של הורה משליך על חלוקת זמני השהות עם הילדים? לא תמיד…

אחת הטענות השכיחות בתביעות אחריות הורית וחלוקת זמני שהות המתנהלות בבתי המשפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני, היא חוסר מסוגלות הורית עקב מצב נפשי של ההורה המשמורן. לכאורה, הורה משמורן עם בעיות נפשיות לא מסוגל לדאוג לצרכי ילדיו. אך מה הדין כאשר מדובר במצב נפשי חולף או בבעיה המאפשרת תפקוד מלא?
לאחרונה נדרש בית הדין הרבני הגדול בירושלים לסוגיה הזו, בערעור שהגישה אם על החלטתו של בית הדין הרבני האזורי. בין בני הזוג ניטש מאבק מזה מספר שנים באשר למשמורת בנם (אחריות הורית וחלוקת זמני שהות היום). האב שמגדל את הילד מאז לידתו טען, כי האם אינה מסוגלת לטפל בו, מאחר שהיא סובלת מדיכאון לאחר לידה וייתכן שגם מבעיות אחרות.
בתביעת המשמורת (אחריות הורית) אותה הגישו כאמור האם והאב, פסק בית הדין הרבני האזורי, כי הילד יהיה במשמורתו המלאה של האב. עוד נקבע, כי הסדרי הראייה של האם עם הילד ייקבעו בהמשך, כאשר בינתיים היא רשאית לראותו רק במרכז קשר. את פסיקתו ביסס בית הדין על חוות דעת רפואית בעניינה של האם.
האם שלא השלימה עם פסיקת בית הדין, ערערה לבית הדין הרבני הגדול. בערעור היא טענה, כי בשל דעה קדומה, גורלה כבר נחרץ מבלי שבית הדין עיין בחוות דעת נוספות הקובעות שאין כל מניעה להעביר את הילד למשמורתה (אחריות הורית). בא כוחה של האם הוסיף וטען, כי המצב האבסורדי שנכפה על האם מביא ל"התייתמות" הילד מאמו בעודה בחיים. מנגד טען האב, כי מצבה הנפשי של האם עלול להזיק לילד אם היא תתראה איתו ללא פיקוח וממילא אין להעניק לה משמורת עליו.
בפסק דין נחרץ הפך בית הדין הרבני הגדול את החלטת בית הדין, וקבע שגם אם אכן יש לאם לקות נפשית, הרי ש"הפחד והבורות גורמים לאדם מהישוב להירתע מהחולים במחלה זו… וחובה על שירותי הרווחה לבחון גם את יכולתו של האב להיות משמורן". עוד הוסיף בית הדין הרבני הגדול, כי לו תימנע מהאם האפשרות להתראות עם הילד באופן תדיר וחופשי, קיים סיכון למציאות לא בריאה עבורו, תוך יצירת סביבת חיים מנוכרת.
בית הדין הרבני הגדול הורה לבית הדין האזורי שנתן את ההחלטה, לפעול למען קיום הסדרי ראייה ללא הגבלות, בין האם לילד. כמו כן, הורה בית הדין לבחון שוב את מצב האם באופן מקיף לפני שיוחלט באופן סופי מי מההורים ישמש כמשמורן.
עינינו הרואות, כי לא כל 'בעיה נפשית' ממנה סובל הורה, תפקיע ממנו באופן מוחלט את הזכות לשמש כמשמורן על ילדיו. אם הגעתם לשלב בו נכפה עליכם הליך משפטי שבסופו תתקבלנה החלטות הרות גורל באשר לתביעות לאחריות הורית וחלוקת זמני השהות עם הילדים, חשוב לפנות לעו"ד בקיא בתחום, אשר ילווה אתכם תוך בחירה באסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר עבורכם.

האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן