כן, רכיבה על אופניים בשכרות אסורה!

נהג על אופניים בשכרות בנתיבי איילון ורישיונו נפסל. וכן, זהו סיפור אמיתי. כל הפרטים על רכיבה על אופניים בשכרות.

אופניים הם כלי רכב!

אופניים הם כלי רכב לכל דבר ועניין, מפני שהגדרת רכב בחוק כוללת גם אופניים. לאור העובדה שהחוק אוסר על נסיעה בכלי רכב בשכרות, הרי שהמשמעות של כך היא – שאסור לרכב על אופניים בשכרות!

עד כמה שזה נשמע מוזר, אכן רכיבה על אופניים בשכרות אסורה בהחלט ואף ניתנו מספר פסקי דין בהם הורשעו רוכבי אופניים ונגזרו עליהם עונשי פסילת רישיון נהיגה וקנס.

במקרה בו הרשיע בית משפט רוכב אופניים אמר בית המשפט את הדברים הבאים:

"מכאן, אין מנוס מלקבוע כי המחוקק כלל אף את רוכבי האופניים כנוהגי רכב, כמי שהאיסור על נהיגה בשכרות חל אף עליהם. חזקה, כי המחוקק אינו משחית מילותיו לריק, אילו חפץ להוציא את "הרוכב" מהחובה כי אז היה קובע "בהיותו נוהג רכב מנועי" וכאמור לא כך נחקק".

מאותה סיבה, היו מקרים גם בהם בית המשפט הטיל אחריות על רוכב אופניים בגין נסיעה באור אדום, בגין פגיעה בהולך רגל במעבר חציה ועוד.

אך חשוב לזכור, כי אמנם אופניים הם כלי רכב, אך הם אינם כלי רכב מנועי (גם אופניים חשמליים לא נחשבים לפי החוק כרכב מנועי), לכן למשל, אין צורך ברישיון נהיגה על מנת לרכב על אופניים שכן החוק קובע שרק בנהיגה על רכב מנועי יש צורך ברישיון נהיגה. באופן דומה אופניים חשמליים לא מחייבים רכישת ביטוח חובה מפני שחובת ביטוח היא רק על רכב מנועי.

למה? כי גם אופנים יוצרים סיכון

באחד מפסקי הדין בהם הרשיע בית המשפט רוכב אופניים בנהיגה בשכרות נימק בית המשפט את האיסור על נסיעה באופניים בשכרות בכך שרוכב האופניים יוצר סיכון ממשי לעוברי דרך בשעה שהוא רוכב בשכרות. יתרה מכך, הוא מסכן אף את הרכבים הנוסעים לצידו שיכולים בקלות להיות מעורבים בתאונה קטלנית על כל התוצאות הכרוכות בכך.

הסיכון שיוצרים רוכבי האופניים על עצמם, על עוברי ונוסעי הדרך היא הסיבה להטלת אחריות על רוכבי אופניים בגין רכיבה בשכרות.

רוכבי אופניים – אתם לא לבד בכביש

משכך הם הדברים, ראוי להסתכל על רכיבת אופניים בצורה שונה ממה שהיא נתפסת. ישנה תחושה שמה ברכיבה על אופניים אין דין ואין דיין, ושניתן לנסוע איך שרוצים ואיפה שרוצים, אך הדברים לא כך!

היום כשיש יותר ויותר רוכבי אופניים, וכתוצאה מכך יותר מקרים של תאונות בהם מעורבים רוכבי אופניים, הוגברה האכיפה של משטרת התנועה והפיקוח העירוני ביחס לרוכבי אופניים.

לכן אם אתם רוכבים היזהרו, ואל תקלו ראש בנהיגה על אופניים בשכרות שכן הדבר עשוי להוביל לפסילת רישיון הנהיגה שלכם.

רכיבה בשכרות, מה העונש?

כפי שאמרנו, רכיבה על אופניים בשכרות היא למעשה נסיעה ברכב בשכרות, עליה קבוע בחוק עונש מינימום של פסילת רישיון הנהיגה לשנתיים!! כלומר העונש הקבוע בגין רכיבה על אופניים בשכרות היא פסילת רישיון הנהיגה!

למי שאין רישיון נהיגה, אזי הוא לא יוכל להוציא ו/או לחדש רישיון נהיגה והוא לא יתחמק מעונש רק בגלל שאין לו רישיון נהיגה.

לעונש הפסילה יכול להתווסף אף עונש של קנס כספי. כך לדוגמא במקרה בו הרשיע בית המשפט רוכב אופניים הוטלו עליו שמונה חודשי פסילה ו – 2,000 ₪ קנס.

לסיכום, אם שותים לא נוהגים ! לא על רכב ולא על אופניים ! אל תסכנו את החיים שלכם ואת החיים של שאר משתמשי הדרך.

אם בכל זאת נתפסתם על נהיגה או רכיבה בשכרות וזומנתם לבית משפט, קחו זאת ברצינות. זה לא צחוק ויכולה להיות לכך השפעה על רישיון הנהיגה שלכם.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן