עברת תאונת דרכים עם נפגעים? עשה ואל תעשה:

תאונת דרכים עם נפגעים

תאונת דרכים שבה יש נפגעים בגוף, הינו אירוע קשה מאוד. בדרך כלל, נהג הרכב המעורב בתאונה או שגרם לה, נמצא מבוהל, המום ואובד עצות. אך עדיין, במצב לא פשוט זה, יש על נהג הרכב לנהוג באחריות. הנה כמה הוראות ועצות חשובות במקרה של תאונה עם נפגעים.

1. להישאר במקום התאונה

בראש ובראשונה חובה עליכם להישאר במקום התאונה ולבדוק האם ישנם נפגעים. אם מצאתם שיש נפגעים יש להזעיק עזרה וסיוע ולהמתין בזירת התאונה עד להגעת כוחות הביטחון וההצלה.

אין להזיז את הרכב עד להגעת המשטרה! הדבר עשוי לפגוע בחקירת התאונה ובממצאי החקירה. מומלץ לצלם את כלי הרכב ואת זירת התאונה על מנת שיהיה תיעוד מזמן אמת.

נהג שנמלט ממקום התאונה במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים, עשוי לעמוד לדין, בנוסף למעורבותו בתאונה – על הפקרה לאחר תאונה, שזו עבירה חמורה מאוד שהעונש בגינה הינו שנות מאסר רבות. אנו עדים בתקופה האחרונה לחמורה הרבה שבה נתפסת עבירה זו בבתי המשפט ועל חומרת העונשים הניתנים בגינה.

מעבר לכך, הזעקת סיוע שמקרה של תאונת דרכים עם נפגעים עשויה להציל חיים ולמזער את נזקי התאונה ולהעיד על אופי אנושי ומוסרי.

2. לבדוק אם יש עדים

במידה והיו לתאונה עדים, תפעלו לקחת את פרטיהם, על מנת שתוכלו ליצור קשר עם העדים לצורך הגעה למתן עדות. לעדים אובייקטיביים יש משקל רב בעת המשפט ולכן מומלץ לקחת את פרטיהם.

3. להיוועץ בעורך דין

בדרך כלל, כאשר ישנה תאונת דרכים עם נפגעים והמצב מאפשר חקירה של הנהג, תיערך לכם חקירה במקום התאונה ע"י חוקר משטרה או בוחן תנועה. מומלץ לפני החקירה, להיוועץ בעורך דין הבקיא בדיני תעבורה על מנת לקבל יעוץ משפטי בנוגע לזכויות המשפטיות העומדות לכם.

יש לכם הזכות לבקש להיוועץ בעורך דין – טלפונית, לפני שאתם נחקרים על התאונה ונסיבותיה. על המשטרה לכבד את זכות ההיוועצות של הנהג.

4. חקירה ראשונית בשטח

לחקירה הראשונית בשטח ישנה חשיבות רבה, ולגרסה הראשונית שלכם יש משקל רב בחקירה ובמשפט עצמו.

חשוב מאוד בחקירה הראשונית, שנעשית לרוב תוך כדי סערת רוחות והלם, שתהיו קרי רוח ככל האפשר, לשחזר את נסיבות התאונה ולמסור פרטים מדויקים. אם יש לכם ספק בנוגע לפרט מסוים, נניח מהירות הנסיעה, או מרחק הנסיעה תציינו זאת במפורש ולא לשער השערות ולמסור פרטים לא מדויקים, הדבר עשוי לעמוד לכם לרועץ בהליך המשפטי!

לא פעם, ממצאי החקירה הראשונית מהווים אבן דרך להליך כולו ויש להם חשיבות מכרעת. לכן יש לנהוג בחקירה זו באחריות ובכובד ראש.

5. שלילת רישיון במקום – מה עושים?

במקרה של תאונת דרכים עם נפגעים, יש לשוטר סמכות בחוק לשלול את רישיון הנהיגה שלכם – במקום. ואכן בדרך כלל, במקרה של תאונה עם נפגעים נשלל רישיונו של הנהג המעורב כבר במקום.

עצם השלילה במקום לא מעידה על אשמה כל שהיא בנוגע לתאונה והיא נועדה לצורך בדיקת נסיבות התאונה והאחראים לה. לכן אין להילחץ משלילה זו וחשוב לדעת שהיא נועדה לצרכי חקירה בלבד.

לאחר שלילה במקום ישנה חובה למשטרה לזמן אתכם לשימוע בפני קצין בדרגת מפקח ומעלה. הזימון לשימוע יהיה בתוך 3 ימים מיום השלילה, ובמידה והקצין יהיה סבור שאתם צפויים לעמוד לדין, יש לו הסמכות לשלול את רישיונכם לתקופה של 60 ימים ובמקרה שבו נהרג אדם לתקופה של 90 ימים.

על שלילה זו ניתן להגיש בקשה לביטול המוגשת לבית משפט – ראו בהרחבה פסילה מנהלית.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן