פסילה (שלילה) מנהלית – מהי? ומה ניתן לעשות במקרה של שלילה מנהלית

במקרים רבים של עבירות תנועה אתם צפויים להיפסל מנהלית לתקופה של 30 יום על ידי קצין לאחר שימוע. מהי פסילה מנהלית ומה ניתן לעשות אם זומנתם לשימוע? מה להגיד ומה לא להגיד – הכל במאמר שלפניכם.

פסילה מנהלית

פסילה מנהלית היא פסילת רישיון נהיגה לתקופה קצובה ע"י קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה.

בדרך כלל, הגוף המוסמך לשלול מאדם מלהחזיק רישיון נהיגה הוא בית המשפט, וזאת לאחר שנפרשו בפניו הראיות המתאימות ונמצא כי יש בסיס חוקי לשלילת הרישיון. פסילה מנהלית שונה, מן הבחינה הזאת, שהיא לא מבוצעת על ידי בית המשפט, אלא על ידי קצין משטרה.

מתי קצין משטרה יכול להטיל שלילה מנהלית?

לשוטר שאינו קצין אין סמכות להורות על פסילה מנהלית, ולכן אם שוטר עוצר אתכם בגין עבירה בגינה ניתן להטיל פסילה מנהלית, בסמכות השוטר לדרוש ממכם להילוות אליו אל קצין משטרה או ליטול מכם את רישיון הנהיגה.

במקרה שבו שוטר נטל מכם את רישיון הנהיגה, ולא קצין, אז יש חובה לזמן אתכם בתוך 3 ימים לשימוע בפני קצין משטרה.

שימוע – מה זה?

לפני שקצין משטרה מורה על פסילת רישיונו של אדם לתקופה קצובה, הוא חייב לערוך לנהג שימוע. במסגרת השימוע, קצין המשטרה צריך לשמוע את טענותיכם, לשקול אותן, ולאחר מכן בהתאם לממצאים שלפניו הוא מקבל את החלטתו.

לפני השימוע בפני קצין, רצוי מאוד להיוועץ בעורך דין הבקיא בדיני תעבורה על מנת להגיע מוכן לשימוע ולמנוע במידת האפשר את שלילת הרישיון, או לכל הפחות, לגרום לכך שתקופת השלילה תהיה קצרה.

עבירות בגינן ניתן להטיל פסילה מנהלית – ותקופת השלילה

העבירות בגינן ניתן להטיל שלילה מנהלית הן עבירות חמורות ומספר ימי השלילה, משתנים בהתאם לחומרת העבירה.

בסמכותו של קצין משטרה לשלול רישיון נהיגה למשך 30 עד 90 ימים – לפי סוג העבירה, ותקופת השלילה, אם בכלל, נתונה לשיקול דעתו. חריג לכך הוא מקרה שבו נהרג אדם בתאונה, שאז הקצין חייב לפסול את הנהג ואין זה נתון לשיקול דעתו.

1. אם נהג עבר עבירה מן העבירות הבאות, בסמכות קצין משטרה לשלול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 30 ימים:

1.1. אי ציות לתמרור עצור או תן זכות קדימה בצומת או בהתמזגות דרכים וכן נסיעה באור אדום.
1.2. נהג שנתון תחת השפעת סמים משכרים או משקאות משכרים.
1.3. נהיגה ברכב העלול לסכן עוברי דרך.
1.4. עקיפה מסוכנת בדרך לא פנויה.
1.5 חציית קו הפרדה רצוף (קו לבן).
1.6 נסיעה במהירות העולה ביותר מ – 30 קמ"ש מעל למהירות המרבית המותרת בדרך עירונית, או במהירות העולה ביותר מ-40 קמ"ש מעל המהירות המרבית המותרת בדרך שאינה דרך עירונית ובדרך מהירה.

2. במקרה של תאונת דרכים שנגרמה עקב עבירת תנועה שבה נחבל אדם או ניזוק רכוש – רשאי קצין משטרה לפסול את נהג הרכב לתקופה של 60 ימים.

3. במקרה של תאונת דרכים שנגרמה עקב עבירת תנועה שבה נהרג אדם – חייב קצין משטרה לפסול את נהג הרכב לתקופה של 60 ימים.

אי הגעה לשימוע

אם זומנתם לשימוע בפני קצין ולא הופעתם במועד שזומנתם אליו, רשאי קצין המשטרה לפסול אתכם מנהלית בהעדרכם.

החוק קובע, כי מאותו מועד שקבע הקצין כי אדם פסול מלנהוג – הנהג נחשב כדי שהודיעו לו שנפסל מהחזיק רישיון נהיגה. ובמידה והדבר לא בא לידיעת הנהג, והוא המשיך לנסוע אע"פ כן, הוא עשוי להיות מואשם אף בנהיגה תחת פסילה שזו עבירה חמורה מאוד.

לכן מומלץ להגיע לשימוע, ולהיוועץ קודם לכן בעורך דין.

בקשה לביטול או לקיצור השלילה המנהלית

אם לאחר שימוע לא הצלחתם לשכנע את קצין המשטרה בכך שאינכם אחראים לתאונה, או בנוגע לנסיבות מיוחדות אחרות, עדיין אין זה סוף פסוק.

לאחר קבלת ההחלטה על שלילה מנהלית ניתן לפנות לבית המשפט לתעבורה בבקשה לביטול או קיצור השלילה המנהלית. בית המשפט לתעבורה מהווה כעין ערכאת ערעור על החלטת קצין משטרה, ובסמכותו לבחון את החלטת הקצין ולהורות על ביטולה או קיצורה.

מומלץ להגיש את הבקשה לבית המשפט באמצעות עורך דין בעל ניסיון בתחום דיני התעבורה ובכך להגדיל את הסיכויים לביטול או להפחתה של השלילה המנהלית.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן