התנגדות‌ ‌לצוואה‌ ‌

בשנים האחרונות עוד ועוד אנשים מבינים את הצורך בעריכת צוואה, המסדירה את חלוקת עיזבונם לאחר פטירתם. לעריכת צוואה המותאמת באופן אישי לצרכי המוריש חשיבות מכרעת בצמצום המחלוקות וההתנגדויות שעלולות להופיע מצד מי שרואה עצמו נפגע ממנה.

אחת הטענות השכיחות בתביעת התנגדות לקיום צוואה, היא השפעה בלתי הוגנת של היורש על המוריש, לצד טענה בדבר אי כשירותו המנטלית של המוריש בקבלת ההחלטה מה ייעשה בעיזבונו לאחר לכתו.

בפס"ד שניתן לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, נדחו טענותיו של בן שהתנגד לצוואה שהותירה אמו. לטענת הבן אמו נישלה אותו מעיזבונה בעקבות לחץ פסול שאחותו הפעילה עליה, דבר שהביא בסופו של דבר להורשת כל נכסי האם לאחות באופן בלעדי. הבן טען, כי עוה"ד שערכה את הצוואה, היא חברה של האחות ואף לא גבתה תשלום עבור עריכתה. עוד הוסיף האח, כי האחות הגרה בחו"ל כבר 30 שנה, הפעילה מכבש לחצים אדיר על האם, תוך שימוש במניפולציות זדוניות על מנת לשכנעה להוריש לה את כל רכושה ונכסיה.

במהלך המשפט טענה האחות, כי אמה ערכה את הצוואה מרצונה החופשי 4 שנים לפני פטירתה, וכי עוה"ד לא גבתה תשלום עבור עריכת הצוואה בשל הכרותה רבת השנים עם המשפחה. האחות אף ציינה, כי האח "נזכר" באמם המנוחה רק חודשים ספורים לפני פטירתה ולכן יש לקיים את הצוואה.

השופטת קרן גיל דחתה את תביעת האח על כל חלקיה, בקובעה כי מהנתונים הרפואיים שהוצגו בפניה עולה, כי האם הייתה צלולה בדעתה ותפקדה באופן מלא. השופטת אף קיבלה את עדותה של עוה"ד שערכה את הצוואה והתרשמה, כי האם פנתה אליה מיוזמתה מבלי שתהיה נתונה ללחצים כאלה ואחרים.

בסיכומו של דבר נקבע, כי הצוואה נערכה כדין ללא כל השפעה פסולה על אם, וכי טענותיו של האח "נטענו על דרך הסתם". משכך יש לקיימה ככתבה וכלשונה. נגד האח אף נפסקו הוצאות משפט גבוהות במיוחד בסך 60,000 ₪.

מקרה זה מצטרף למקרים דומים רבים בהם קמים מתנגדים לצוואה לאחר שגילו, כי נושלו ממנה או שחלקם בה מזערי. צוואה היא מסמך בעל ערך רב שחשוב שייערך ע"י עו"ד המתמחה בתחום. רק כך תוכלו להבטיח שרצונכם יקוים במלואו לאחר פטירתכם בשיבה טובה.

האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

נדל"ן

נדל"ן

מקרקעין הוא תחום המתאפיין בהשקעה של סכומי כסף גבוהים ולפיכך,

קרא עוד »
דילוג לתוכן