נהיגה בשכרות – פסילה לשנתיים? לא תמיד!

נהיגה בשכרות
לפי החוק, מי שנוהג בשכרות דינו פסילת רישיון למשך תקופה של מינימום שנתיים! יותר מכך, החוק קובע שמי שמסרב לבדיקת שכרות, יש לגביו חזקה (שווה ערך להודאה) כאילו נהג בשכרות וגם אותו ניתן לפסול למשך תקופה של מינימום שנתיים.

ללא ספק, הסנקציה הקבועה בחוק בנוגע למי שנהג בשכרות הינה דרסטית, כאשר ההשלכה של תקופה פסילה כה ממושכת הינה ביצוע טסט ותאוריה (כל תקופת פסילה העולה על שנה מחייבת עמידה מחודשת במבחן תאוריה ובמבחן מעשי).

אין מצב ביניים

בדיקת השכרות מבוצעת כך, שבתחילה דורש מכם השוטר לנשוף לתוך מכשיר שנקרא "נשיפון" הבודק אינדיקציה לקיומו של אלכוהול בגוף, כאשר אם ישנה אינדיקציה לקיומו של אלכוהול בגוף, תידרשו לעבור את הבדיקה המכרעת במכשיר הנקרא "ינשוף".

אם לפי בדיקת "הינשוף" נמצאה רמת אלכוהול אסורה, ראשית ניתן לפסול אתכם מלנהוג לתקופה של 30 ימים (פסילה מנהלית ע"י קצין), ולאחר מכן בית המשפט יכול לשלול את רישיונכם לתקופה של מינימום שנתיים פסילה. כאן החוק לא מבחין בין כמות האלכוהול שנמצאה באוויר, כלומר בין מי שנסע שיכור כלוט, לבין מי שנסע לאחר ששתה כוס יין.

חייבים להדגיש כי נהיגה בשכרות אסורה! אך קביעת שלילה ארוכה, ללא אבחנה בין כמות האלכוהול שנתפסה, מהווה נקודת ביקורת על החוק. הרי לא ניתן להשוות בין מי שנסע לאחר כוס יין לבין מי שנסע שיכור כלוט.

נסיבות מיוחדות

באופן עקרוני קובע החוק עונש פסילה של מינימום שנתיים למי שנהג בשכרות או סירב לבדיקת שכרות, אך החוק מתיר לבית המשפט לסטות מעונש החובה הקבוע בחוק ברגע שיש נסיבות מיוחדות, תוך תיקון כתב באישום לעבירה של נהיגה תחת השפעה במידת הצורך.

מה הם נסיבות מיוחדות? ובכן קשה לענות על שאלה זו, מפני שכל מקרה מוכרע לגופו. לעיתים נסיבות מיוחדות יהיה רמת אלכוהול יחסית נמוכה, לעיתים נסיבות מיוחדות יהיו פגמים שנמצאו בהליך הבדיקה ולעיתים מצבו האישי של הנאשם.

לכן חשוב לזכור שגם את נתפסתם בשכרות יש לכם הזדמנות בבית המשפט לשכנע את השופט והתביעה המשטרתית לקצר את תקופת הפסילה. משרדנו עוסק בעניינים אלו מידי יום, ולא פעם אנו מצליחים להפחית את תקופת השלילה למי שנהג בשכרות ואף להביא לזיכויו של אותו הנהג.

ביטול כתב האישום

ישנם מקרים שאף ניתן להביא לביטול כתב האישום. מדוע? מפני שישנן הוראות רבות בנוגע לתפעול מכשיר הינשוף, בנוגע לתיעוד הבדיקה ולדרך בה היא צריכה להיות מבוצעת על ידי השוטר.

למשל: אם השוטר שביצע את הבדיקה לא כייל את המכשיר 24 שעות קודם לבדיקה ניתן לפסול את הבדיקה, אם הפייה לא הוחלפה הבדיקה פגומה גם כן. מי שנבדק חייב לנוח לפני הבדיקה ועל הבדיקה להיות מתועדת במדויק.

לכן, במקרים המתאימים ניתן לבטל את כתב האישום, ולכן כדאי להתייעץ עם עורך דין הבקיא בדיני תעבורה על מנת לבחון את הבדיקה ותקינותה ואולי להביא לביטול כתב האישום או לזיכוי מוחלט מהעבירה.

תזכרו! עורך דין הבקיא בדיני תעבורה, יכול להביא לזיכוי או להפחתה של תקופת השלילה על ידי בחינה מדוקדקת של הבדיקה ותקינות המכשיר ועל ידי טענות משפטיות נוספות העשויות להוביל לזיכוי או להפחתה ניכרת של תקופת השלילה.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן