הכל על מכשיר הינשוף

כל הפרטים על המכשיר באמצעותו משטרת התנועה אוכפת נהיגה בשכרות הינשוף. איך הוא פועל ואיך ניתן לבטל את ממצאי הבדיקה. המדריך המלא.

אכיפת נהיגה בשכרות מבוצעת ע"י משטרת ישראל באמצעות מכשיר הנקרה ינשוף. מכשיר זה המיוצר בגרמניה הוא כעין מחשב קטן אליו מחוברת פיה, באמצעותו ניתן לבדוק את רמת ריכוז האלכוהול באוויר נשוף.

הנבדק צריך לנשוף לתוך פייה המחוברת למכשיר הינשוף, המכשיר בודק את רמת האלכוהול באוויר ובהתאם הוא פולט נייר עם תוצאות הבדיקה, כלומר כמה מיקרו גרם אלכוהול נמצא באוויר הנשוף.

תוצאות בדיקת הינשוף קבילות כראיה לנהיגה בשכרות בבית המשפט!

הפעלת המכשיר

רק שוטרים שעברו תהליך של הכשרה מיוחדת, יכולים להפעיל את מכשיר הינשוף ולא כל שוטר תנועה. לכן אם עצרו אתכם תשאלו את השוטר האם יש לו סמכות להפעלת מכשיר הינשוף.

ישנה חוברת הנחיות מפורטת מאוד שעל השוטר המפעיל ינשוף לפעול על פיה. לא פעם ניתנים דוחות על נהיגה בשכרות תוך סטייה מההנחיות שקבע המחוקק ובתי המשפט, דבר שיכול להוביל לזיכוי או להפחתה ניכרת בעונש.

מכשיר הינשוף צריך לעבור בדיקת כיול יומית, כאשר בסיום הבדיקה מנפיק המכשיר אישור בכתב, שאותו יש להציג במידה והמשטרה נדרשת לכך בבית משפט. מטרת בדיקת הכיול היא לבדוק את תקינות ממצאי הבדיקות של המכשיר.

אם לא נערכה בדיקת כיול יומית, הבדיקה עשויה להיפסל גם אם היא קבעה שנהגתם בשכרות.

איך נעשית הבדיקה

ברגע ששוטר עוצר אתכם, קודם כל הוא יבקש מכם לעבור בדיקת נשיפון פשוטה, הבודקת אם יש אינדיקציה לאלכוהול בגוף. אם בדיקת הנשיפון הראתה שיש אינדיקציה לאלכוהול, ידרוש מכם השוטר לעבור את הבדיקה הקובעת באמצעות מכשיר ינשוף.

לפני הבדיקה, השוטר ידרוש מכם להישאר לידו במשך 15 דקות במהלכן תידרשו שלא לאכול, לא לשתות, לא להקיא ולא לעשן. אם אחד מהדברים הנ"ל התרחש, כלומר אם למשל הקאתם בלי כוונה, יש לחכות 15 דקות נוספות.

לאחר 15 דקות, תתבקשו על ידי השוטר לשאוף אוויר ולמלא את הריאות ולנשוף את האוויר אל תוך פיית המכשיר, ולאחר 120 שניות תתבקשו לעשות זאת שוב. לאחר מכן יוציא המכשיר נייר עם תוצאות הבדיקה!

לאחר קבלת תוצאות הבדיקה, על השוטר לערוך דו"ח מיוחד שבו הוא מפרט את עריכת הבדיקה, מקום הבדיקה ונסיבותיה. בדקו את הדו"ח וראו שהאמור בו מדויק. לדו"ח שכותב השוטר במקום ישנה חשיבות רבה בהליך המשפטי.

הכשלת הבדיקה – נהיגה בשכרות

חשוב שתזכרו, אם תכשילו בכוונה את בדיקת השכרות, נניח אם תעשנו או תאכלו למרות הנחיית השוטר, אתם יכולים להיות מואשמים בהכשלת הבדיקה וכך תואשמו בנהיגה בשכרות!

באופן דומה, אם תנשפו בכוונה בצורה לא נכונה במשך כמה פעמים מה שיגרום להכשלת הבדיקה, תוכלו להיות מואשמים בהכשלת הבדיקה ותהיה חזקה משפטית (שווה ערך להודאה) שנהגתם בשכרות.

זכרו, במידה ויש לכם בעיות בריאותיות אשר יכולות להקשות על נשיפת אוויר בצורה תקינה, בעלו זאת בפני השוטר בהזדמנות הראשונה ותבקשו לבצע בדיקת דם במקום בדיקת ינשוף.

יחד עם זאת, החוק מקנה לשוטר סמכות להפעיל שיקול דעת והוא אינו מחויב לאפשר לכם לבצע בדיקת דם במקום בדיקת הינשוף לכן התחכמויות מיותרות ודרישה לעבור בדיקת דם במקום בדיקת הינשוף כשאין טעם שמצדיק זאת, עלולים לגרום להכשלת הבדיקה ומכאן לכתב אישום בנהיגה בשכרות.

כמה אלכוהול נחשב שכרות?

הפסיקה קבעה כי האכיפה תתחיל מ – 290 מיקרו גרם ומעלה, אם כי לפי החוק רמת האלכוהול האסורה בחוק היא 240 מיקרוגרם שזה בערך שליש בירה, כוס יין או מנת אלכוהול.

בדיקת ינשוף לא סוף פסוק

אם לפי בדיקת הינשוף נמצא שנהגתם בשכרות, כלומר נמצא לכם באוויר מעל 290 מיקרו גרם של אלכוהול תהיו מואשמים בנהיגה בשכרות וניתן יהיה לפסול אתכם פסילה מנהלית למשך תקופה של 30 ימים.

חשוב שתזכרו כי למרות שמדובר בבדיקה שנערכת במכשיר אלקטרוני, שהוא לכאורה "אובייקטיבי", יש לכם סיכוי טוב לקעקע את הבדיקה ולהטיל בה ספק. לא פעם נסגרים תיקי שכרות בגלל בדיקת שכרות שנעשתה בניגוד להנחיות.

בעקבות ריבוי ההנחיות שיש לשוטר המפעיל את הינשוף, פעמים רבות הבדיקה לא עומדת בהנחיות. לכן גם אם בדיקת הינשוף הראתה שנהגתם בשכרות, אין זה סוף פסוק.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן