נהיגה בפסילה, מה הסכנות ומה העונש הצפוי לכם אם תנהגו ללא רישיון נהיגה

בכל שנה נתפסים בישראל נהגים רבים שנוהגים ברכב ללא רישיון נהיגה. עבירה זו נתפסת כעבירה חמורה, אשר בגינה מזומנים להישפט ומוטלים בגינה אף עונשי מאסר בפועל. במאמר נסקור את העונשים המוטלים על מי שנוהג ללא רישיון נהיגה – ומה עליכם לעשות אם זומנתם למשפט.

אם זומנתם למשפט על נהיגה בפסילה ואתם לא יודעים מה צפוי לכם, המדריך הזה בשבילכם.

לגבי נהיגה בפסילה יש להבחין בין נהג שנוסע ללא רישיון נהיגה כשמעולם לא היה לו רישיון נהיגה, לבין נהג שנוסע ללא רישיון נהיגה בתוקף.

נסיעה ללא רישיון נהיגה – לנהג שמעולם לא היה רישיון נהיגה

נסיעה ללא רישיון נהיגה, כשמעולם לא היה לנהג רישיון נהיגה, היא עבירה חמורה ביותר מפני שלנהג אין מיומנות נהיגה. העונש הצפוי במקרה כזה הוא תקופת פסילה ארוכה ואף מאסר!

חשוב לזכור שאם אתם נוסעים ללא רישיון נהיגה אז המשמעות היא שאתם נוסעים גם בלי ביטוח חובה, כך שבעצם אתם עוברים שתי עבירות תנועה – נהיגה ללא רישיון נהיגה וכן נסיעה ללא ביטוח מפני שביטוח לא תקף כלפי מי שנוהג ללא רישיון.

מה העונש הצפוי לכם?

קובע כי עונש המקסימום בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה הוא 3 שנות מאסר. די בזה כדי להראות את החומרה של עבירה זו.

בפסק דין של בית המשפט העליון שניתן לגבי נהג שנסע ללא רישיון נהיגה קבע בית המשפט כך: "מי שנוהג בזמן פסילה, ראוי לעונש חמור שבין מרכיביו פסילה לאורך זמן ומאסר לתקופה הולמת…" (רע"פ 1812/94 פרץ נ' מדינת ישראל).

בפסק דין עפ"ת (ים) 3655-12-11 שאער נ' מ"י, הושתו חמישה חודשי מאסר לנהג שהיו לו 19 הרשעות קודמות דומות בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה.

בפסק דין עפ"ת(ים) 942-12-12 אבו שקרה נ' מ"י, אושר גזר דין שבו הושתו חמישה חודשי מאסר הכוללים הפעלת מאסר על תנאי על מי שנהג ללא רישיון נהיגה בתוקף ובעברו שתי עבירות של נהיגה בזמן פסילה.

בפסק דין פ"ל 86-07-12 מדינת ישראל נ' גאווי הושתו 7 חודשי מאסר הכוללים הפעלת מאסר על תנאי על מי שנהג 4 פעמים ללא רישיון נהיגה ופעמיים בזמן פסילה.

בפסק דין עפ"ת (חי') 30156-12-13 מדינת ישראל נ' מרדכי (מיום 25/02/14) בית משפט גזר על הנאשם שנתפס שוב ושוב נוהג בפסילה וללא ביטוח 10 חודשי מאסר הכוללים הפעלת עונש מאסר על תנאי של 14 חודשים בחופף.

במקרה שזו הפעם הראשונה של נהיגה מוטלים עונשים פחות חמורים, בהתאם לנסיבות. אולם עדיין עונשים אלה כוללים קנס ותקופת שלילה ארוכה!

נהיגה ללא רישיון בתוקף

במקרים אחרים בהם לא חידשתם את רישיון הנהיגה, או שאין לכם רישיון בתוקף עקב חובות בהוצאה לפועל, אז המצב תלוי במשך הזמן בו אתם ללא רישיון בתוקף.

אם הרישיון אינו בתוקף לתקופה שלא עולה על שישה חודשים – המשמעות תהיה קנס כספי.

אם הרישיון אינו בתוקף לתקופה העולה על שישה חודשים – הנהג יוזמן לבית המשפט.

נהיגה בזמן פסילה

נהיגה בזמן פסילה שנקבעה ע"י בית המשפט הינה עבירה חמורה מאוד. ומשקלה כנהגיה ללא רישיון נהגיה. אם נפסלתם מלנהוג ע"י בית המשפט ואף על פי כן אתם נוהגים – אתם צפויים לעונשים כבדים – בדיוק כמו נהיגה ללא רישיון נהגיה!

אם זומנתם למשפט בגין נהיגה ללא רישיון כדאי מאוד שתהיו מלווים בעורך דין הבקיא בדיני תעבורה מפני שכפי שראינו בגין על עבירות אלו משיתים עונשים כבדים. עורך דין הבקיא בתחום יסייע לכם בייצוג ראוי שעשוי להוביל לענישה מקלה.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן