מה אעשה אם זומנתי למשפט בתעבורה?

מה אעשה אם זומנתי למשפט בתעבורה? האם לשלם קנס או לבקש להישפט? מה קורה בבית משפט לתעבורה ואיך מתבצע ההליך המשפטי?

אם קיבלתם דו"ח תנועה ואתם לא יודעים אם לשלם את הקנס או להישפט, או במקרה שבדו"ח עצמו זומנתם למשפט ואתם לא יודעים מה מצפה לכם במשפט – המאמר הזה בשבילכם!

עבירת קנס ועבירת משפט

דו"ח בגין עבירת תנועה שניתן ע"י שוטר, בדרך כלל קובע קנס בלבד. בכזה מצב עומדות לכם שתי ברירות, או לשלם את הקנס ואז ייראו אתכם כמי שמודים בעבירה, או לבקש להישפט בפני שופט, במקרה שבו להנחת דעתכם הדו"ח ניתן עקב טעות של השוטר.

את הבקשה להישפט יש להגיש בתוך 90 ימים מהיום שניתן הדו"ח ולאחר מכן, הופך הקנס להיות חלוט, כלומר כזה שלא ניתן לערער עליו.

ישנה אפשרות נוספת והיא להגיש בקשה לביטול הדו"ח ו/או המרתו לאזהרה (בהתקיים תנאים מסויימים כגון טעות, חוסר אשמה, וותק הנהיגה והעדר הרשעות תעבורה) וזאת תוך 30 יום.

לא פעם, אנו עדים לטעויות חמורות שנופלות בידי שוטרים וחשוב לזכור שבגין כל עבירת קנס, גם הפעוטה ביותר, ניתן להגיש בקשה להישפט וגם לגביה יש חובה לאפשר לכם להשמיע את טענותיכם בפני בית המשפט.

כאשר מדובר בעבירה חמורה, הדו"ח לא יקבע קנס, אלא זימון למשפט עם תאריך למשפט. העובדה שזומנתם למשפט, מעידה על כך שאתם נאשמים בעבירה חמורה ועל כך שמומלץ לכם לשכור עורך דין הבקיא בתחום דיני התעבורה.

המשטרה צריכה להוכיח את אשמתך

עבירת תנועה הינה עבירה פלילית, ולכן הדיון בבית משפט לתעבורה, מתבצע בדרך שבה מתנהל הליך פלילי שבו המדינה באמצעות המשטרה או הפרקליטות הם הצד המאשים, והנהג הוא הנאשם.

עקרון היסוד של המשפט הפלילי, ולכן גם של דיני התעבורה הוא שעל המדינה לשכנע את בית המשפט ברמה של מעבר לכל ספק סביר, כי הנאשם ביצע את העבירה. אם המדינה לא עמדה בנטל זה – הנאשם יזוכה.

עבודתו של עורך הדין היא לתת ייצוג משפטי לנאשם על מנת שטענות הנאשם יובאו בפני בית המשפט בצורה מקצועית ובמיומנות.

מה קורה במהלך המשפט

ביום הדיון על הנאשם להופיע בפני בית המשפט. הדיון הראשון אליו מזומן הנאשם, נקרא דיון "הקראה" שבו בית המשפט מקריא לנאשם את כתב האישום – שהוא לרוב הדו"ח שניתן לו ע"י השוטר.

לאחר הקראת האישום יש לנאשם שתי אפשרויות. א. להודות בעבירה ולהשמיע טענותיו בנוגע לעונש ב. לכפור בעבירה ולבקש שהתיק ייקבע להוכחות.

אם אתם מבקשים להודות בעבירה, אז הדיון יהיה בנוגע לעונש שיושת עליכם ובשלב זה כדאי שתהיו מיוצגים על מנת לשכנע את בית המשפט שיש לקבוע לכם עונש מינימאלי.

אם אתם מבקש לכפור בה עליכם לתכנן צעדיכם ולהגיע מיוצגים ע"י עורך דין. ניהול הליך פלילי בתעבורה אינו עניין פשוט, מפני שניהול ההליך מצריך לא פעם לחקור את השוטרים המעורבים ואת העדים בתיק וכן לזמן עדים מטעמכם. כמו כן במהלך המשפט תצטרכו להעיד בעצמכם ולעדות זו כדאי להגיע מוכנים.

מה העונש?

בית המשפט לתעבורה קובע את העונש בהתאם לחומרת העבירה, בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה ובהתאם למצבו של הנהג. כלומר העונש הוא שכלול של כל המרכיבים ביחד. כך למשל: נהג בעל עבר תעבורתי נקי יזכה להקלה בעונש, ואילו נהג בעל עבר תעבורתי מכביד ייענש בחומרה.

העונש בבית המשפט לתעבורה יכול להיות: קנס כספי, פסילת רישיון, שעות לטובת הציבור, פסילה על תנאי, מאסר על תנאי ולעיתים אף מאסר בפועל.

לרוב העונש הוא שילוב של שני אמצעי ענישה, למשל פסילת רישיון וקנס, או קנס ושעות לטובת הציבור.

האם אפשר לערער?

אם לאחר מתן פסק הדין, אתם סבורים שבית המשפט טעה בנוגע לביצוע העבירה על ידכם או בנוגע לחומרת העונש, אין זה סוף פסוק ויש לכם אפשרות לערער על החלטת בית המשפט. הערעור מוגש לבית המשפט המחוזי.

את הערעור יש להגיש בתוך 45 יום מהיום שבו קיבלתם את פסק הדין ויש לפרט בערעור מדוע יש לבטל את פסק הדין או להפחית העונש.

שתפו עמוד זה

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן